הסוף?   מבוא למדעים | כיתה י׳ | תשפ״ד

צוות: ניר מאיר, ענבל הלצר

תחומי דעת: משבר האקלים, פייק ניוז, יחס של עולם המדע למשבר האקלים, סוגיות חברתיות סביבתיות ואתיות שעולות ממשבר האקלים.

שאלה פוריה: מה יהיה?

משך הפרויקט: מחצית א׳

מיומנויות והרגלים: הבנה וניתוח של מידע מכתבה - להבדיל בין אמת מדעית לידע לא מבוסס, תמצות טקסט, הבחנה בין עיקר וטפל, עבודה שיתופית, העברת מסר חזותי, עבודה בטיוטות

תוצר: פוסטר שמציג סוגיה מתחום משבר האקלים: בעיה, גורמים לבעיה, השפעות על האדם ופתרונות אפשריים של עולם המדע. 

רציונל הפרויקט 

כל יום בשנה החולפת היה חם ב 1.44 מעלות מקודמו המקביל שלפני המהפכה התעשייתית, והדבר מורגש היטב בעולם, בכל מקום בעולם. משבר האקלים הוא כפי הנראה, האתגר, הגדול ביותר בפניו ניצב דור התלמידים הנוכחי שלנו. לכן החלטנו במבוא למדעים להקדיש לחקירתו את המחצית הראשונה של השנה. 

ניסינו להבין מדוע גם בתחום הקריטי הזה לקיומנו כאן, מתרחשים סילופים וקרבות בין מדינות על יוקרה ופרסום, משם צללנו אל תוך עומק חקר של כתבות בנושאים שונים אשר קשורים למשבר, מההתחממות הגלובלית ועד ביטחון תזונתי והגירות של קהילות שלמות בעקבות תהליכי המדבור. מתוך החקר אשר מטרתו היתה לנסח מתוך מקורות מידע מהימנים, את הבעיה, הגורמים לה, ההשפעה שלה על בני האדם והפתרונות המדעיים והקהילתיים האפשריים לה, יצאנו להכנת התוצר. בעזרת בינה מלאכותית יצרנו פוסטר אשר מציג את העולם מתוך הבעיה האקלימית שחקרה הקבוצה, כאשר ארבעת מרכיבי החקר מופיעים בו במשולב.

מהלך הפרויקט


אבולוציה | אטמוספירה | אפקט החממה | אקלים | אנרגיה חלופית | בר קיימה | גרין-ווש green wash | החמצת אוקיינוסים | הגירה אקלימית | התחממות גלובלית | החור באוזון | המהפכה התעשייתית | התפוצצות אוכלוסין | טביעת רגל פחמנית | כדור הארץ | מגוון ביולוגי | מדבור | נקודת אל-חזור אקלימית | עידן ההולקן | עידן האנטרופקן | פלנטה | קרחונים | ההכחדה השישית

מילון מונחים  - סיכום מקור מידע

מיצאו שני מקורות מידע אמינים  בכדי להסביר את המונח שקיבלתם. (מסמך שמסביר מהי אמינות מקור מידע)

 מטלה קבוצתית - כתבה

קבוצה יקרה, לפניכן.ם כתבה אשר עוסקת בביטוי של משבר האקלים בעולם, ובאופן שבו העולם המדעי מנסה להתמודד עם ביטויים שונים של המשבר. אנא קראו אותה יחד וענו על השאלות הבאות.

על מנת לענות על השאלות באופן מלא עליכם להבין ולסכם את הכתבה, ולמצוא שני מקורות מידע משלימים ותקפים. 

אפיון הביטוים המדעיים של הבעיה  והבנה מדעית שלה

כיצד עולם המדע מנסה להתמודד עם הבעיה האקלימית

הבעיה האקלימית מבחינה חברתית ותרבותית