עבודת גמר חקר באמנות עיונית
חובת תוכנית הלימודים, 70% (3 יח״ל) מסך מקצוע האמנות.
לצד ההיבט המעשי במגמת האמנות, עבודת החקר העיונית מפתחת טעם אסתטי וסקרנות ואת המבט הפרשני והביקורתי על שדה האמנות ותולדות האמנות.
מטרת העל של העבודה היא לאפשר לתלמידה להתפתח כלומדת עצמאית, לזהות וליישם את שיטות הלמידה המתאימות לה ולאפשר לזהות את הערכים המניעים את תפיסת עולמה ואת תהליך קבלת ההחלטות שלה.
מהלך העבודה מעודד תלמידות ותלמידים לחשיבה ביקורתית, יצירתיות, הסקת מסקנות והצגת טיעונים. במקביל היא מפתחת כישורים בתחום האישי והחברתי כמו גילוי אחריות, התארגנות, מוסר עבודה, עבודת צוות (במקרה של עבודה בזוגות) תקשורת ושיתוף פעולה.
בהנחיית: דני מיכאל רוזנברג
מהלך העבודה:
בחירת נושא מושגי לעבודה, ניסוח שאלת חקר ובחירת שני אמנים/יות כמקרי בוחן המייצגים/ות את נושא המחקר
איסוף חומרים ביבליוגרפיים
כתיבת מבוא (הצגת נושא העבודה ומהלכה)
כתיבת פרקים א׳ וב׳ (ביוגרפיה וניתוח מבחר יצירות בהקשר לנושא ושאלת החקר)
כתיבת סיכום (מסקנות) ונספחים לעבודה (תמונות וביבליוגרפיה)
הכנת מצגת ופרזנטציה של העבודה (20% מסך הציון הסופי לעבודה) לקראת הגנה על העבודה וראיון עם בוחן/נת חיצוני.
תחומי דעת (ידע): תולדות האמנות, תרבות חזותית
שאלה פוריה המניעה את תהליך העבודה: מה אני רוצה לגלות בתחום האמנות שמשקף את מי שאני (את עולמי, את סקרנותי)?
מיומנויות והרגלים: בחירה בנושא מחקר; ניסוח שאלת חקר; איסוף והכנת מאגר חומרי למידה; ניסוח טענות מושגיות הנובעות מתוך עובדות; יכולת השלכה והבנה של תהליכי עומק; פיתוח יכולת קריאת טקסט חזותי והמרכיבים שלו כייצוג לתהליכים חברתיים-תרבותיים והיסטוריים; פיתוח יכולת קריאת טקסט מילולי ותמצות שלו במילים אישיות; עמידה בזמני הגשה.
תוצר: סמינריון בהיקף של 15 עמ׳ במקרה של עבודה אישית, 25-30 עמ׳ במקרה של עבודה זוגית (+ נספח תמונות וביבליוגרפיה).
דוגמאות לעבודות תלמידים