פרויקט פליטים
עיצוב גלובלי, כיתה י׳, מחצית ב׳ תשפ״ג
צוות: ענבל הלצר, הלה ברודי
ידע - אזרחות גלובלית: זכויות אדם – הזכות לחיים וביטחון | תנועת אנשים בעולם | פליטים ופליטות – למה אנשים עוזבים? | מבקשי המקלט בישראל | מדיניות ישראל והחוקים הרלוונטיים למדיניות זו
ידע - עיצוב: העברת מסר ורגש באמצעות איור ועיצוב | עבודה בתוכנות גרפיות
שאלה פוריה: מה כוחה של יצירה בעיצוב מציאות?
משך הפרויקט: שלושה חודשים
מיומנויות והרגלים: ריבוי נקודות מבט | חשיבה ביקורתית | עבודה בצוותים מתחלפים | פיתוח אמפטיה | חקר בשפות זרות | גימור מוקפד
תוצר: סיפור של הגירה (פוסטר דף צביעה ענק)
רציונל הפרויקט
סוגיית מבקשי המקלט בישראל היא סוגיה שנמשכת מספר שנים, עולה ויורדת מהכותרות. בפרויקט זה ביקשנו לחשוף את התלמידים לסוגייה של מבקשי המקלט והפליטים דרך הזרה והתבוננות על המתרחש בעולם, כך שכאשר נגיע לבחינת המקרה הישראלי היכולת לראות מורכבות תגדל. עיקר המיקוד בפרויקט הוא על הבורחים ממדינותיהם בעקבות משברים ומלחמות ועל הדרך אותה הם עוברים אל החופש והביטחון היחסי. בחנו את מדיניות ההגירה של המדינות השונות ויוזמות אזרחיות עולמיות, לצד התבוננות במרחבי החיים והתרבות הנוצרים כאשר קהילה יוצרת בית זמני במדינה זרה.
בחרנו במדיום של איור בדו ותלת מימד המבוסס על חקר חזותי וקריאה בעדויות. הבחירה באיור מאפשרת להשמיט ולהוסיף מידע, להציג נקודת מבט של סיפור אישי ולעורר רגש אצל הצופה.
מהלך הפרויקט:
מושגי יסוד (הבדל בין פליט | מבקש מקלט | מהגר עבודה)
חקר מהיכן בורחים ומדוע | ביטוי חזותי ראשון - איור ידני בצללית ובעט, מבוסס חקר חזותי
צפיה בסרטי תעודה הממחישים את המורכבויות
קריאת עדויות וחקר מדיניות ישראל | איור ידני מבוסס חקר חזותי
חקר מדיניות ישראל | איור ידני מבוסס חקר חזותי
עריכה (פוטושופ) של שלושת האיורים שנצברו בפרויקט לדף צביעה אחד