תמונה שווה אלף מילים תקשורת וידאו | כיתה יא

מורה: שני קולטר פוקס

הפרויקט עוסק בקשר שבין תקשורת ודמוקרטיה ובוחן מהם התפקידים, החובות והגבולות של התקשורת, על המדיומים השונים מהם היא מורכבת, במדינה דמוקרטית.

הפרויקט מתקיים במקביל ללימוד של נושא זה בשיעורי האזרחות, העוסקים בדמוקרטיה וזכויות אדם ואזרח, ומאפשר לנו להבין לעומק את גודל האחריות שיש לתקשורת בשמירה על זכויות, בחשיפת עוולות, בהגנה על הדמוקרטיה וביצירת סדר היום הציבורי.

לצד כל אלו, אנו בוחנים גם את הצדדים הפחות זוהרים של המדיות השונות ומדברים על פרטיות בעידן האינטרנט, שיימינג ולינצ'טרנט, תביעות דיבה, הזכות לשם טוב ולא פחות חשוב מכך - על הזהות הוירטואלית שאנחנו יוצרים לעצמנו באינטרנט, והזהירות שיש לגלות בכל דבר שאנחנו מעלים, תוך הבנה שהמקבילה הוירטואלית לזהות הפיזית שלנו תמשיך ללוות אותנו עוד שנים ארוכות.


בתרגיל זה "תמונה שווה אלף מילים", בחרו התלמידים דמויות ציבוריות מגוונות ולעתים שנויות במחלוקת, ובחנו את האופן בו הדמות מסוקרת במדיות השונות, ולא פחות חשוב מכך - מה הדמות בוחרת לספר על עצמה.

כל קבוצה בחרה סיקור של שני גופי תקשורת שונים לצד נאום שהדמות כתבה או רצף של פוסטים ברשתות החברתיות, וערכה מיפוי של הטקסט מתוך ניסיון להבין מה באמת עומד מאחורי המילים היפות; כמה אחוזים מנאום הבכורה של אבתיסאם מראענה עוסק בשליחות הציבורית ובדברים שברצונה לשנות בכנסת הנוכחית וכמה מהנאום עוסק בדיבור על עצמה? כמה מהפוסטים של יאיר לפיד ערב הבחירות עסקו בדיבור אודות המצע הפוליטי והבטחות לבוחרים וכמה מהם עסקו בהשמצה של נתניהו ושאר היריבים הפוליטיים?

התוצאות, כמובן, מפתיעות מאוד ומלמדות אותנו לא מעט על הפוליטיקאים השונים שמייצגים אותנו ואמורים לדאוג לאינטרסים הציבוריים שלנו.

כדי להמחיש את נתוני המיפוי יצרו התלמידים והתלמידות אינפוגרפיקות צבעוניות, המציגות באופן חזותי את הפערים המשמעותיים בעיסוק בנושאים שונים ואת התוכן שמסתתר מאחורי המילים. לצפייה בניתוח - לחצו על הדמויות.