שאלה | על מוסר וחברה   ספרות | תנ״ך | מבוא למדעים (כיתה י׳)

אסופת תוצרים על מוסר וחברה


רציונל שיתוף הפעולה

שאלות על מוסר ומצפון נוטות להחריש בשאון היומיום המנוהל והעמוס לעייפה של חיינו. 

כולנו מתנהלים ממשימה למשימה וממקום למקום, על פי מחזוריות מסוימת, בה כמעט ואין לנו את הפנאי לעצור ולתהות על טיבה ועל השלכותיה הערכיות. 

אנו נוטים להאמין שבחרנו בטוב ובצודק, אך לרוב לא בוחנים את כלל מרכיביו של הטוב והצודק אשר מרכיב את אמונותינו. עבר, הווה ועתיד חוברים יחד בחיינו למכלול של ערכים ותפיסות עולם בהם המציאות מסתירה את התשתית המוסרית עליה אנו נשענים, ורק לעיתים רחוקות משקפת לנו אותה בבהירות עזה שמאלצת אותנו לעצור ולתהות על קנקנה.

לכן, החלטנו לשלב כוחות בין תנ״ך, מבוא למדעים וספרות במחצית השנייה של שנת הלימודים, באופן כזה שייאלץ את כולנו להביט ולחקור את ההשפעות של המצפון והמוסר ברבדים המורכבים והשונים של חיינו. מתוך מבט וחקירה אלו יצאו התלמידים ליצירה אישית, זוגית וקבוצתית של תוצרים שונים, אשר דרשו שימוש בשלל רב של יכולות קיימות ונרכשות. 

לצורך יצירות אלו חקרו מיתוסים של חוק וצדק מהעבר המקראי, יצאו מתוך סיפורי משפחה אל עולם מדומיין בו דמויות ספרותיות מתחבטות עם שאלות של מותר ואסור ודימיינ את העתיד הטכנולוגי, בו בינה מלאכותית מאתגרת את אמונותינו והתנהלותנו במציאות.

הספר המשותף של תוצרי שלושת המקצועות הללו משקף עשייה ייחודית ומעמיקה ביותר והתנסות ראשונית ביצירה, אשר דרשה רכישה של יכולות חדשות מתוך ניסוי ותהייה, שיתוף וויכוח ושמחת יצירה, מתוך מבט ער ובוחן עבר, הווה ועתיד. 

שאלה רפלקטיבית זהה עבור שלושת המקצועות במטרה לסייע לתלמידים ליצור הקשר

התייחסו לסוגיה מוסרית שנתקלתם בה בשיעורים - באיזה אופן השאלה מתכתבת עם עשייה בשיעור אחר? איך היא השפיעה על הדרך בה אתם מסתכלים על סוגיות / דילמות מוסריות שונות בחייכם?

מבוא למדעים אחרי האדם

תחומי דעת:  הקשר שבין פיתוח המדע לבין תרבות ומוסר

שאלה פוריה: אילו סוגיות מוסריות עולות מתוך פיתוחים מדעיים?

תוצר: קומיקס אשר עוסק בסוגיות של אתיקה, חוקים, מוסר ובינה מלאכותית.

רציונל הפרויקט 

הפרויקט התמקד בבינה מלאכותית, כאשר שאלת האתיקה עומדת בליבת הפרויקט וממנו יצאו הקבוצות לחקר תחומים שונים בנושא הבינה המלאכותית. הרציונל שליווה אותנו הוא לאמת את עצמנו מול העכשווי והעתיד הקרוב של חיי היומיום שלנו, החל במכוניות אוטונומיות ועד אובדן מקומות עבודה וכלכלה חדשה. מטרת התוצר היא להצליח ולדמיין עולם בו הסוגיות האתיות והמוסריות כבר נוכחות וקיימות, הן כמקרה פרטי  והן ברמה הגיאו פוליטית והאמונית. מושגי יסוד כמו אהבה ואלוהים עומדים שוב למבחן. 

מעבר לעמוד הפרויקט

ספרות הסיפור הקצר

תחומי דעת: סוגת הסיפור הקצר

שאלה פוריה:  מה הסיפור שלי

תוצר: סיפור קצר שהסיבוך שלו סובב סביב חפץ שעובר בדורות של המשפחה.

רציונל הפרויקט 

בפרויקט זה אנו מעמיקים בסיפורת קצרה אשר נושא המשפחה, השבר הבין דורי ויחסי השארות הסמויים בין הורים לילדיהם עוברים בכולם כחוט השני. תוך כדי חקר ולמידת עמיתים של רכיביו הייחודיים של הסיפור הקצר אנו חודרים לעומק הסוגייה  של זהות תרבותית בארץ ישראל. תוצר הפרויקט הוא ספר סיפורים קצרים אשר נכתבו מתוך חפץ או תמונה שנשתמרו במשפחתם של התלמידים, אלו ינכיחו בסיפוריהם את הקונפליקטים הבין דוריים ושאלות מוסריות אשר סביבן נע ציר היצירה אותה כתבו. 

מעבר לעמוד הפרויקט 

תנ״ך חוק מוסר וחברה

תחומי דעת: קבצי החוקים בספר ויקרא, במדבר ודברים

שאלה פוריה: כיצד יוצרים חברה מוסרית?

תוצר: תערוכת צילומים מבוימים

רציונל הפרויקט 

במסגרת הפרויקט עסקנו בחוקי המקרא. רצינו לבחון בעין ביקורתית איזו חברה החוק המקראי מבקש לייצר והאם שאלת המוסריות עומדת לנגד המחוקקים, אז כמו גם היום. ביקשנו לייצר השוואה בין סט החוקים המקראיים והמודרניים, כדי לבחון אילו דברים השתנו במרוצת הזמן, והאם ניתן לראות את ההתפתחות האנושית, החברתית והמוסרית דרך החוקים השונים. לבסוף, תרגמנו את התובנות המחקריות ואת המסקנות על אודות מוסר וחברה לדימויים ויזואליים שחוברים יחד לתערוכת צילומים המשקפת את החוק המקראי, כפי שהוא היה נראה היום.

מעבר לעמוד הפרויקט