כל אדם צריך מצרים
תנ״ך, כיתה י׳, תשפ״ג
צוות: שני קוטלר-פוקס, טליה גרינפלד
תחומי דעת: סיפורי התהוות האומה - ספר שמות
שאלה פוריה: מה הופך אדם לחופשי?
משך הפרויקט: 9 שבועות
מיומנויות והרגלים: שימוש בראיות לבניית הסבר | נימוק | טיעון | השוואה - זיהוי דימיון ושוני בין בין מקורות (מקראי וחוץ מקראי) | איתור פרשנות רלוונטית | עיצוב - חיבור בין טקסט ורעיון מרכזי לתמונה | עבודה בצוות | שאילת שאלות והבעת ביקורת.
תוצר: הגדת פסח כיתתית
רציונל הפרויקט
במסגרת הפרויקט, עסקנו בספר שמות, החל משלב העבדות במצרים ועד ליציאה לחופשי וקבלת עשרת הדברות במעמד הר סיני, לאורך המעבר של המשפחות והשבטים האינדיבידואלים לעם בעל מכנה משותף. שאלת הפרויקט ליוותה אותנו לאורך כל הדרך, גם בשיח על גוף ונפש משועבדים ועל הסיבה שבגינה ההליכה במדבר ארכה 40 שנה, אך לא פחות חשוב מכך - על החיים שלנו כיום, על הדברים שאנחנו משועבדים אליהם ועל החופש שיש לנו בתוך הכללים והמסגרות. כחלק משאלת הפרויקט ביקשנו גם לבדוק איפה אנחנו יכולים למצוא את החופש שלנו בתוך המסורת, לשאול שאלות, להביע ספק ולחפש תשובות והסברים שונים, מתוך הבנה שמסורת לא חייבת להיות קפואה בזמן ויכולה להיות גם דבר נושם ומשתנה, שאנחנו נותנים לו את המשמעויות הרלוונטיות לנו. כחלק מהתמות של שנה זו - הפרויקט התייחס בין היתר על היווצרותו של עם.
מהלך הפרויקט
פתיחה - למדנו את החלק בהגדה שקישר את הפרויקט הקודם (שעסק בסיפורי האבות) לפרויקט הנוכחי.
לימוד משותף - למדנו יחד את הפרקים בספר שמות סביב שאלת הפרויקט "מה הופך אדם לחופשי?".
חקר והשוואה - השווינו בין קטעי ההגדה השונים לסיפור יציאת מצרים אותו למדנו. העלנו שאלות וניסינו להתחקות אחר משמעות המסופר לנו בהגדה. העלנו שאלות ומצאנו פרשנויות וזוויות ראיה נוספות על הנושא.
עיצוב ההגדה
ליל סדר כיתתי - בו השתמשנו בהגדות המודפסות אותן יצרו התלמידים.
רפלקציה - בחנו את מהלך הפרויקט ואת תקופת הלימודים שבין חנוכה לפסח תוך היעזרות בסימני ההגדה השונים.
מעורבות ושיתופי פעולה: עיצוב ההגדה בשיתוף כמומחה דעת של המורות לעיצוב ולאומנות - על מנת לייצר "שפה משותפת" לכל הגדה, גם בהיבט החזותי שלה.
דוגמאות לעמודים מתוך ההגדות (לחצו להגדלה)