משחקים דמוקרטיים
רציונל הפרויקט
רציונל הפרויקט
הפרוייקט נולד מתוך החיבור לעיקרון ההסכמיות, המדבר על הסכמה על כללי המשחק הדמוקרטי. מכאן, ההזדמנות בשימוש במשחק ובמשחקיות ככלי להתנסויות דמוקרטיות, דרך הצבת דילמות והתמודדות עם נושאים אקטואליים. באמצעות התמודדות עם יצירת משחק שלו מטרה אזרחית מוגדרת מתרגלים התלמידים את החשיבה האזרחית ומעבדים את המושגים האזרחיים שהם ליבת ההוויה הדמוקרטית.
הפרוייקט נולד מתוך החיבור לעיקרון ההסכמיות, המדבר על הסכמה על כללי המשחק הדמוקרטי. מכאן, ההזדמנות בשימוש במשחק ובמשחקיות ככלי להתנסויות דמוקרטיות, דרך הצבת דילמות והתמודדות עם נושאים אקטואליים. באמצעות התמודדות עם יצירת משחק שלו מטרה אזרחית מוגדרת מתרגלים התלמידים את החשיבה האזרחית ומעבדים את המושגים האזרחיים שהם ליבת ההוויה הדמוקרטית.
התלמידים למדו את הנושאים של זכויות אדם ושל עקרונות הדמוקרטיה, בהתאמה לתוכנית הלימודים לבגרות, למדו עקרונות של משחק ומשחוק, ודנו בהזדמנות של משחק ככלי לימודי.
התלמידים למדו את הנושאים של זכויות אדם ושל עקרונות הדמוקרטיה, בהתאמה לתוכנית הלימודים לבגרות, למדו עקרונות של משחק ומשחוק, ודנו בהזדמנות של משחק ככלי לימודי.
אזרחות חלוצי הערכה, כיתה יא׳ - תשפ״ג
אזרחות חלוצי הערכה, כיתה יא׳ - תשפ״ג
שאלה פוריה: שותפים או משתתפים?
שאלה פוריה: שותפים או משתתפים?
ידע: זכויות אדם | עקרונות הדמוקרטיה | משחק ומשחוק
ידע: זכויות אדם | עקרונות הדמוקרטיה | משחק ומשחוק
מיומנויות: ניתוח אירועי אקטואליה | בניית שאלות | הבניית כללי משחק | עיצוב: התאמה בין מטרה לתוכן
מיומנויות: ניתוח אירועי אקטואליה | בניית שאלות | הבניית כללי משחק | עיצוב: התאמה בין מטרה לתוכן
הרגלים: חשיבה יצירתית | עבודת צוות | התבוננות מנקודות מבט שונות
הרגלים: חשיבה יצירתית | עבודת צוות | התבוננות מנקודות מבט שונות
צוות: נועה הרדוף, דיקלה רוטברט והלה ברודי
צוות: נועה הרדוף, דיקלה רוטברט והלה ברודי
הקניית מושגים ותלקיטי כתבות
הקניית מושגים ותלקיטי כתבות
על מנת לבסס את הידע של התלמידים שלב הקניית המושגים של זכויות האדם ועקרונות הדמוקרטיה הוא שלב קריטי. כחלק מתהליך זה נדרשו התלמידים למצוא 5 כתבות בעיתונות על גווניה, 3 בנושאי זכויות אדם וזכויות מתנגשות ו-2 בנושאי עקרונות הדמוקרטיה. לאחר מציאת הכתבות הרלוונטיות התלמידים ניתחו את הכתבות - הן מתוך הבנה על מהות מקור המידע והן ניתוח אזרחי מלא בהתאם לדרישות מקצוע האזרחות.
על מנת לבסס את הידע של התלמידים שלב הקניית המושגים של זכויות האדם ועקרונות הדמוקרטיה הוא שלב קריטי. כחלק מתהליך זה נדרשו התלמידים למצוא 5 כתבות בעיתונות על גווניה, 3 בנושאי זכויות אדם וזכויות מתנגשות ו-2 בנושאי עקרונות הדמוקרטיה. לאחר מציאת הכתבות הרלוונטיות התלמידים ניתחו את הכתבות - הן מתוך הבנה על מהות מקור המידע והן ניתוח אזרחי מלא בהתאם לדרישות מקצוע האזרחות.
השקת פרויקט - משחק ״מי לא״
השקת פרויקט - משחק ״מי לא״
בהשקת הפרויקט התנסנו במשחק שעוצב עבורינו במסגרת שיעורי מגמת עיצוב. המשחק שנקרא "מי לא" הוא נסיון לייצר משחק סימולציות לא פוליטיקלי קורקרט המציף סטריאוטיפים. דרך שיח משחקי נוצר מתח בין חוויה משחקית לבין מסר או שיחה לא מאד נוחים שהותיר רבים מהתלמידים תוהים על גבולות הנושאים למשחק ומהי ההזדמנות ביצירת משחקים בנושאים מורכבים.
בהשקת הפרויקט התנסנו במשחק שעוצב עבורינו במסגרת שיעורי מגמת עיצוב. המשחק שנקרא "מי לא" הוא נסיון לייצר משחק סימולציות לא פוליטיקלי קורקרט המציף סטריאוטיפים. דרך שיח משחקי נוצר מתח בין חוויה משחקית לבין מסר או שיחה לא מאד נוחים שהותיר רבים מהתלמידים תוהים על גבולות הנושאים למשחק ומהי ההזדמנות ביצירת משחקים בנושאים מורכבים.
חפש את הזכות בנוסח המרוץ למיליון - איסוף זכויות במרחב
חפש את הזכות בנוסח המרוץ למיליון - איסוף זכויות במרחב
מתוך התפיסה הפרויקטלית והיות שאחד מעקרונות הבסיס של הפרויייקט הוא מישחוק בחרנו לייצר עבור התלמידים משחק ברוח המירוץ למיליון כביצוע הבנה ויישום של זכויות האדם. במסגרת המשחק צאו התלמידים בקבוצות של חמישה למרחב הסמוך לביה"ס והתבקשו לאסוף עדויות לזכויות אדם.
מתוך התפיסה הפרויקטלית והיות שאחד מעקרונות הבסיס של הפרויייקט הוא מישחוק בחרנו לייצר עבור התלמידים משחק ברוח המירוץ למיליון כביצוע הבנה ויישום של זכויות האדם. במסגרת המשחק צאו התלמידים בקבוצות של חמישה למרחב הסמוך לביה"ס והתבקשו לאסוף עדויות לזכויות אדם.
מרחב השיח להעברת המשימות היה הווטסאפ הכיתתי בו נאספו העדויות השונות לקיומם של זכויות האדם במרחב העירוני כביטוי לפיצוח משימה , ואילו המשימה הבאה הועברה לתלמידים בהודעות פרטיות. הקבוצה המנצחת היתה זו שאספה בזמן הקצר ביותר את ארבע העדויות, חזרה לבית הספר והעלתה את כולן גם למצגת כהוכחה להצלחתם.
מרחב השיח להעברת המשימות היה הווטסאפ הכיתתי בו נאספו העדויות השונות לקיומם של זכויות האדם במרחב העירוני כביטוי לפיצוח משימה , ואילו המשימה הבאה הועברה לתלמידים בהודעות פרטיות. הקבוצה המנצחת היתה זו שאספה בזמן הקצר ביותר את ארבע העדויות, חזרה לבית הספר והעלתה את כולן גם למצגת כהוכחה להצלחתם.
פיץ הצעות למשחק | למידת עמיתים
פיץ הצעות למשחק | למידת עמיתים
על מנת להכיר מנגנוני משחק של משחקי קופסא ומגווון של משחקי קלפים פתחנו "חדר משחקים" במסגרתו התלמידים התבקשו להתנסות במגוון משחקי תוך כדי חשיבה על האפשרות להתאים את מנגנון המשחק ללמשחק עם מסר אזרחי. השאלה החשובה בשלב זה היא מהו השינוי שאפשר לעשות למשחק בו שיחקתם על מנת שיתאים למשחק שעוסק בזכויות אדם ובעקרונות הדמוקרטיה? מעתה והלאה השאלה מה מי שמשחק במשחק יכול להבין? ומהי המטרה האזרחית של המשחק שלכם הובילה את הדיון ליצירת המשחק בפועל.
על מנת להכיר מנגנוני משחק של משחקי קופסא ומגווון של משחקי קלפים פתחנו "חדר משחקים" במסגרתו התלמידים התבקשו להתנסות במגוון משחקי תוך כדי חשיבה על האפשרות להתאים את מנגנון המשחק ללמשחק עם מסר אזרחי. השאלה החשובה בשלב זה היא מהו השינוי שאפשר לעשות למשחק בו שיחקתם על מנת שיתאים למשחק שעוסק בזכויות אדם ובעקרונות הדמוקרטיה? מעתה והלאה השאלה מה מי שמשחק במשחק יכול להבין? ומהי המטרה האזרחית של המשחק שלכם הובילה את הדיון ליצירת המשחק בפועל.
למידת העמיתים בשלב זה היתה הצגת פיץ' של ההצעה למשחק. ההוראות לפיץ' היו: לא יותר מ-5 דקות עם הצגה של התשובות שאלות הבאות: מה המשחק ממנו אתם שואבים השראה | מה המטרה "האזרחית" שלכם | מה הרעיון למשחק? | על איזה מושגים אתם נשענים? | שאלה שנשארה לכם פתוחה או שהייתם רוצים לדייק אותה.
למידת העמיתים בשלב זה היתה הצגת פיץ' של ההצעה למשחק. ההוראות לפיץ' היו: לא יותר מ-5 דקות עם הצגה של התשובות שאלות הבאות: מה המשחק ממנו אתם שואבים השראה | מה המטרה "האזרחית" שלכם | מה הרעיון למשחק? | על איזה מושגים אתם נשענים? | שאלה שנשארה לכם פתוחה או שהייתם רוצים לדייק אותה.
תוצר סופי - משחקי לוח וקלפים
תוצר סופי - משחקי לוח וקלפים
עם אישור הרעיון למשחק, התלמידים החלו לייצר בפועל משחקי קופסא וקלפים. על מנת להניע את התהליך יצרנו יום שיא במסגרתו יצרו התלמידים את הקלפים לפי לוחות המשחק והמיפלים. המשך העבודה היתה בשיעורים כולל הגשה של מצגת המסכת את התוצר: המטרה האזרחית שלו, כללי המשחק, והתוצר עצמו.
עם אישור הרעיון למשחק, התלמידים החלו לייצר בפועל משחקי קופסא וקלפים. על מנת להניע את התהליך יצרנו יום שיא במסגרתו יצרו התלמידים את הקלפים לפי לוחות המשחק והמיפלים. המשך העבודה היתה בשיעורים כולל הגשה של מצגת המסכת את התוצר: המטרה האזרחית שלו, כללי המשחק, והתוצר עצמו.