שלום לך ארץ נהדרת
היסטוריה, כיתה יא׳, במסגרת נתיב שותפי פיתוח
מורה: רחלי בני ישראל
תחומי דעת: לאומיות - המאבק הלאומי לזכות ולהקמת מדינת לאום
שאלה פוריה: באילו צעדים ננקוט כדי להקים מדינה?
משך הפרויקט: מחצית א׳
ידע: רכישת ידע על העבר (המאה ה- 19) וההווה (מאבק לאומי של לאומיים ללא מדינת לאום ו/או ללא הכרה בעצמאותם) בנושא ה"לאומיות", ויצירת הקשר ביניהם
מיומנויות לימודיות: חשיבה ביקורתית, כתיבה אקדמית, חיזוק היכולת לבצע אינטגרציה בין מקורות
מיומנויות חברתיות: אמפתיה ומודעות חברתית, הערכה לחיים במדינה עצמאית, סובלנות ומודעות לחיי האחר בנושא זכויות האדם והלאום
הרגלים: עבודת צוות, עמידה בזמנים, איתור מקורות רלוונטיים ומהימנים
תוצר: עבודת חקר וכרזת מחאה
רציונל הפרויקט:
לאומיות היא תופעה חברתית אידיאולוגית שלפיה לכל עם יש את הזכות לקיים ממשל עצמי במדינת הלאום, וזכות להגדרה עצמית. הלאומיות בעיקרה מובילה להתגבשות של קהילה סביב צביון וערכים חברתיים משותפים. כיום, עדיין ישנם לאומים הנאבקים להכרה בזכותם להגדרה עצמית, למדינת לאום ולממשל עצמי. מטרת הפרויקט לחשוף את התלמידים למאבקים לאומיים של אותן קבוצות/עמים , לזכותם ולשאיפתם.
מהלך הפרויקט
הקניית החומר - לאומיות במאה ה - 19
חשיפת התלמידים לעובדה שגם כיום ישנם לאומיים ללא מדינת לאום למרות מאבק.
הצגת לאומים ללא מדינה, חלוקה לקבוצות של 3 תלמידים, ובחירת לאום מתוך רשימה**
הצגת מחוון והסבר על תהליך החקר (לצפייה בהנחיות לעבודת החקר)
איתור מקורות מידע על הלאום הנבחר. ( שלושה מקורות מידע, בכל אחד מחלקי העבודה), וכתיבת עבודת חקר
סדנת - קופרייטר - בסדנא התלמידים למדו כיצד כותבים משפטי מחאה (מה המשפט צריך להכיל, איך למשוך תשומת לב וכד')
תוצר - כתיבה ועיצוב שלטי מחאה למען הקבוצה הנחקרת.
כתיבת רפלקציה אישית
**מאבקי לאום לבחירה
סרביה – תושבי חבל קוסובו | ישראל – פלסטינאים | תורכיה/עיראק/סוריה ואיראן – כורדיסטן | בריטניה – האי גיברלטר | בריטניה – דרום אירלנד | סין – טאיוואן | תורכיה/יוון – צפון קפריסין
מרוקו – סהרה | ניו זילנד – איי קוק וניואה | צרפת – גיאנה הצרפתית | ארה"ב – פוארטו ריקו | סומליה - סומלי לנד | סומליה - פונט לנד | מולדובה - טרנסניסטריה | סין - אויגרים (מיעוט מוסלמי)
סין – טיבט | אלבניה – מקדוניה | ספרד – קטלוניה | אזרבייג'ן - נגורנו-קרבאך
דוגמאות לתוצרי שלטי מחאה