מחקר העקבות
מדעים | כיתה ט׳ | תשפ״ב
על הפרויקט:
בפרויקט זה למדנו מושגי יסוד באקולוגיה, ובעיקר התנסנו בתהליך המחקר המדעי, וזאת דרך שיתוף פעולה עם האקדמיה.
בפרויקט 'מחקר העקבות' הייתה לנו הזדמנות לקחת חלק במחקר אקולוגי אמיתי של הדוקטורנט אסף בן דוד, מאוניברסיטת תל אביב.
במחקר, בדקנו כיצד שימושי קרקע שונים משפיעים על חברת היונקים.
שיטת המחקר מבוססת על תצפיות, באמצעות כלי שנקרא 'מדפסת עקבות'. את המדפסת התלמידים הכינו בעצמם בעזרת שלושה לוחות עץ היוצרים מנהרה, ובמרכזה טפט דביק ולצידיו פחם סינטטי. במרכז הטפט מניחים מעט פתיון (בונזו יבש). כאשר היונקים נכנסים למדפסת, הם דורכים על הפחם, ולאחר מכן משאירים עקבה ברורה על הטפט. שיטה זו אינה פוגענית כלפי בעלי החיים, ואינה משאירה חותם סביבתי.
בכל שבוע התלמידים יצאו להניח את המדפסות במיקום אחר ברחבי העיר למשך 5-8 ימים (ובעיקר בשטחים הפתוחים הסמוכים לעיר). לאחר הגדרת העקבות שהתקבלו באמצעות מגדיר עקבות, התלמידים דיווחו את התוצאות לבוט אקולוגי ייעודי שהוכן על ידי החוקר, בתוך יישומון הטלגרם. באופן זה, תוצאות המחקר שלנו הגיעו ישירות לחוקר.
תוצר הפרויקט היה פוסטר מדעי המתעד את תהליך המחקר של התלמידים, ומציג את כל שלבי המחקר המדעי. חלק מהפוסטרים הוגשו ליריד מדעים עירוני, ואנו מאחלים לתלמידים הצלחה רבה, ומאמינים שייצגו את העבודה והתהליך בכבוד!
הפרויקט התקיים במסגרת 'מדע אזרחי' ומהווה תרומה משמעותית לשדה המחקר.
אירועים משמעותיים נוספים שהתקיימו בפרויקט היו סיור בסגנון 'ביו-חקר' בפארק רמת הנדיב,
וכן הרצאה עם החוקר ומפגש בקבוצות קטנות סביב נושאי המחקר לתמיכה והכוונה.
ברפלקציה התלמידים כתבו שהמפגש עם האקדמיה, ושדה המחקר 'האמיתי', היה עבורם משמעותי, וגם גרם להם להרגיש שהלמידה והעשייה משמעותית ובעלת ערך.
צוות: עמרי גונן, אורטל בראון ויעל נוף
מפגש עם החוקר
הצבת מדפסות בחולות חולון
בניית מדפסת עקבות בכיתה
מדפסת עקבות
עקבות במדפסת
סיור ברמת הנדיב
מפגש עם החוקר
תרגיל רישום עקבות
תרגיל רישום עקבות
בניית מדפסת עקבות בכיתה
מדפסת עקבות מוצבת בשטח
פרזנטציות בכיתה - פוסטרים סופיים
תרגיל רישום עקבות
תוצר סופי: פוסטר מדעי - דוגמאות