סופר-פוד | מדעים | כיתה ט׳ | תשפ״ב

שאלת הפרויקט: למדנו שעד שנת 2050 אוכלוסיית העולם תמנה 10 מיליארד איש, וכי המשאבים בכדור הארץ מוגבלים. שאלנו מה יהיה מזון העתיד? איך ניתן לייצר מזון שיספיק לכל אוכלוסיית העולם?

ידע: מרכיבי המזון, מבנה מערכת העיכול, פוטוסינתזה, ספירולינה כמזון-על

מיומנויות: גידול אצות, מילוי דו"ח ניסוי

הרגלים: ניטור ובקרה של תוצר גידול מזון, עקביות ויסודיות בהגשת משימות

תוצר: הקמת חוות ספירולינה בבית הספר ויצירת מוצרי מזון מבוססי ספירולינה

אירוע סיום: מכירת המוצרים והעברת ההכנסות לארגון המחלק אוכל חם לקשישים וניצולי שואה בחולון

צוות: יעל נוף, עמרי גונן ואורטל בראון

תלמידי כיתה ט' חוו פרויקט לימודי חדשני ופורץ דרך בנושא תזונה וקיימות. במהלך הפרויקט התלמידים עסקו במשבר המזון, ברעב כסוגיה חברתית, ובהיבטים המדעיים שלה – חשיבותה של תזונה נכונה, מערכת העיכול ואבות המזון, פוטוסינתזה ועוד. לאחר מחקר והיכרות עם פתרונות הקיימים כיום בעולם ה'פוד-טק', הכירו בחשיבות של גידול עצמי ואי-תלות עבור ביטחון תזונתי. התלמידים הקימו חוות ספירולינה בבית הספר, תחילה בבקבוקים, ובהמשך עברו לגידול נרחב יותר בבריכות. ספירולינה הינה אצה כחולית מיקרוסקופית (חד-תאית) המכילה 70% חלבון מלא, ויטמינים ומינרלים - ולכן נחשבת ל'מזון-על'.

תוצר הפרויקט הוא מוצרים שונים (קרטיבים, ספירונדה, כדורי 'שוקו-לינה' וכו') המבוססים על ספירולינה, שאותם מכרנו בחגיגת התוצרים הבית ספרית. את ההכנסות – העברנו לארגון מקומי המחלק מזון לקשישים וניצולי שואה, אשר איתו היינו בשיתוף פעולה כבר מתחילת הדרך, מדי שבוע כיתה מהשכבה יצאה להתנדבות בהכנת מנות מזון וחלוקתן. הפרויקט שם דגש על ערכי SITC – ויצר מפגש אותנטי עם המרחב העירוני.

בעקבות הפרויקט -  

"ממש עכשיו, בזכותכם,

הוספנו תוספות לכבוד החג,

מנות מיוחדות

ברגעים אלו מתחלקות,

תודה"