פרויקט שורשים
מדעים | כיתה ט׳ | תשפ״ד
שאלת הפרויקט: למה לשורשים הגנטיים שלנו יש משמעות עבורנו?
ידע: מבנה ה-DNA, תורת התורשה המנדלית, היכרות עם סוגיות של סביבה ותורשה, היכרות עם תכונות משפחתיות
מיומנויות: שרטוט אילן יוחסין, יצירה ועיצוב של אתר אינטרנט, הנחיית ראיון
הרגלים: רפלקטיביות והתבוננות עצמית, הגשת משימות ומטלות
תוצר: אתר אישי המציג את אילן היוחסין המשפחתי והתכונות המשפחתיות
אירוע סיום: "גנטיק(פ)ה" - מפגש הורים-תלמידים סביב שולחנות עגולים, לשיחה משמעותית על הדברים שמעצבים אותנו, והופכים אותנו למי שאנחנו (כיחידים וכמשפחה)
צוות: יעל נוף וחמי הר-מלך
אירוע פתיחת הפרויקט
פתרון תעלומת רצח באמצעות מדע פורנזי
צפייה בסרט 'שלושה זרים זהים'
דיון בכיתה - מה מעצב אותנו?
הסביבה או התורשה?
היכרות עם חוקי התורשה של מנדל
יצירת אילן יוחסין משפחתי
בתוכנת GenoPro, לפי כל הסימנים המוסכמים, וחקירה גנטית משפחתית על תכונה מונו-גנית (המושפעת מגן בודד) - כל תלמיד חקר כיצד התכונה הורשה במשפחה לאורך הדורות, וסימן זאת על אילן היוחסין שלו. בצורה זו ניתן לגלות תכונות אפילו של אנשים שכבר נפטרו.
בניית דגם DNA
כל זוג קיבל רצף חומצות אמינו ספציפי והתבקש לעשות לו את תהליך השעתוק והתרגום ולהמיר אותו לרצף של נוקלאוטידים (קודונים). את הרצף המסויים הזה הציגו בדגם שבנו, ולאחר מכן בעזרת פרזנטציה הציגו את הידע שרכשו לכל הכיתה.
טורניר שורשים
חידון שכבתי סוחף בעל שני שלבים, המסכם את תוכן הפרויקט. כל הכבוד לכיתת יסמין שזכתה ב10 מגשי פיצה ושתיה קרה!
תוצר - עיצוב אתר אישי - כל תלמיד הציג את הסיפור המשפחתי שלו באתר (לינק לאתר)
סיור למוזיאון הטכנודע בחדרה
תערוכת ה- DNA, ולפארק נחל חדרה
אירוע סיום הפרויקט
קנטיק(פ)ה, "בית קפה" הורים-תלמידים שבו שיחה מרגשת וסוחפת על התכונות שלנו, על מה מעצב אותנו