הסוף? מבוא למדעים | כיתה י׳ | תשפ״ד
הסוף? מבוא למדעים | כיתה י׳ | תשפ״ד
צוות: ניר מאיר, ענבל הלצר
צוות: ניר מאיר, ענבל הלצר
תחומי דעת: משבר האקלים, פייק ניוז, יחס של עולם המדע למשבר האקלים, סוגיות חברתיות סביבתיות ואתיות שעולות ממשבר האקלים.
תחומי דעת: משבר האקלים, פייק ניוז, יחס של עולם המדע למשבר האקלים, סוגיות חברתיות סביבתיות ואתיות שעולות ממשבר האקלים.
שאלה פוריה: מה יהיה?
שאלה פוריה: מה יהיה?
משך הפרויקט: מחצית א׳
משך הפרויקט: מחצית א׳
מיומנויות והרגלים: הבנה וניתוח של מידע מכתבה - להבדיל בין אמת מדעית לידע לא מבוסס, תמצות טקסט, הבחנה בין עיקר וטפל, עבודה שיתופית, העברת מסר חזותי, עבודה בטיוטות
מיומנויות והרגלים: הבנה וניתוח של מידע מכתבה - להבדיל בין אמת מדעית לידע לא מבוסס, תמצות טקסט, הבחנה בין עיקר וטפל, עבודה שיתופית, העברת מסר חזותי, עבודה בטיוטות
תוצר: פוסטר שמציג סוגיה מתחום משבר האקלים: בעיה, גורמים לבעיה, השפעות על האדם ופתרונות אפשריים של עולם המדע.
תוצר: פוסטר שמציג סוגיה מתחום משבר האקלים: בעיה, גורמים לבעיה, השפעות על האדם ופתרונות אפשריים של עולם המדע.
רציונל הפרויקט
רציונל הפרויקט
כל יום בשנה החולפת היה חם ב 1.44 מעלות מקודמו המקביל שלפני המהפכה התעשייתית, והדבר מורגש היטב בעולם, בכל מקום בעולם. משבר האקלים הוא כפי הנראה, האתגר, הגדול ביותר בפניו ניצב דור התלמידים הנוכחי שלנו. לכן החלטנו במבוא למדעים להקדיש לחקירתו את המחצית הראשונה של השנה.
כל יום בשנה החולפת היה חם ב 1.44 מעלות מקודמו המקביל שלפני המהפכה התעשייתית, והדבר מורגש היטב בעולם, בכל מקום בעולם. משבר האקלים הוא כפי הנראה, האתגר, הגדול ביותר בפניו ניצב דור התלמידים הנוכחי שלנו. לכן החלטנו במבוא למדעים להקדיש לחקירתו את המחצית הראשונה של השנה.
ניסינו להבין מדוע גם בתחום הקריטי הזה לקיומנו כאן, מתרחשים סילופים וקרבות בין מדינות על יוקרה ופרסום, משם צללנו אל תוך עומק חקר של כתבות בנושאים שונים אשר קשורים למשבר, מההתחממות הגלובלית ועד ביטחון תזונתי והגירות של קהילות שלמות בעקבות תהליכי המדבור. מתוך החקר אשר מטרתו היתה לנסח מתוך מקורות מידע מהימנים, את הבעיה, הגורמים לה, ההשפעה שלה על בני האדם והפתרונות המדעיים והקהילתיים האפשריים לה, יצאנו להכנת התוצר. בעזרת בינה מלאכותית יצרנו פוסטר אשר מציג את העולם מתוך הבעיה האקלימית שחקרה הקבוצה, כאשר ארבעת מרכיבי החקר מופיעים בו במשולב.
ניסינו להבין מדוע גם בתחום הקריטי הזה לקיומנו כאן, מתרחשים סילופים וקרבות בין מדינות על יוקרה ופרסום, משם צללנו אל תוך עומק חקר של כתבות בנושאים שונים אשר קשורים למשבר, מההתחממות הגלובלית ועד ביטחון תזונתי והגירות של קהילות שלמות בעקבות תהליכי המדבור. מתוך החקר אשר מטרתו היתה לנסח מתוך מקורות מידע מהימנים, את הבעיה, הגורמים לה, ההשפעה שלה על בני האדם והפתרונות המדעיים והקהילתיים האפשריים לה, יצאנו להכנת התוצר. בעזרת בינה מלאכותית יצרנו פוסטר אשר מציג את העולם מתוך הבעיה האקלימית שחקרה הקבוצה, כאשר ארבעת מרכיבי החקר מופיעים בו במשולב.
מהלך הפרויקט
מהלך הפרויקט
- מילון מושגים אקלימי שיתופי, ויצירת הקשרים לוגיים בין מונחים במילון.
- חקר מקורות מידע בקבוצות - ביטויים מדעיים וחברתיים של משבר האקלים על פי נושאים שונים.
- יצירת הקשרים מרובים בין פרטי ידע - סיבות, תוצאות, השלכות, ביטויים תרבותיים וחברתיים.
- תוצר - פוסטר שמציג סוגיה מתחום משבר האקלים: בעיה, גורמים לבעיה, השפעות על האדם ופתרונות אפשריים של עולם המדע.
אבולוציה | אטמוספירה | אפקט החממה | אקלים | אנרגיה חלופית | בר קיימה | גרין-ווש green wash | החמצת אוקיינוסים | הגירה אקלימית | התחממות גלובלית | החור באוזון | המהפכה התעשייתית | התפוצצות אוכלוסין | טביעת רגל פחמנית | כדור הארץ | מגוון ביולוגי | מדבור | נקודת אל-חזור אקלימית | עידן ההולקן | עידן האנטרופקן | פלנטה | קרחונים | ההכחדה השישית
אבולוציה | אטמוספירה | אפקט החממה | אקלים | אנרגיה חלופית | בר קיימה | גרין-ווש green wash | החמצת אוקיינוסים | הגירה אקלימית | התחממות גלובלית | החור באוזון | המהפכה התעשייתית | התפוצצות אוכלוסין | טביעת רגל פחמנית | כדור הארץ | מגוון ביולוגי | מדבור | נקודת אל-חזור אקלימית | עידן ההולקן | עידן האנטרופקן | פלנטה | קרחונים | ההכחדה השישית
מילון מונחים - סיכום מקור מידע
מילון מונחים - סיכום מקור מידע
- בחרו 5 משפטי מפתח להבנת המושג (להעתיק את המשפטים)
- כתבו סיכום קצר של המושג במילים שלכן.ם, תוך שימוש מושכל במושגים שהבנתן.ם.
- קראו במילון המונחים הכיתתי ונסחו קשר בין המונח שלכם ובין שני מונחים אחרים לבחירתכם
מטלה קבוצתית - כתבה
מטלה קבוצתית - כתבה
קבוצה יקרה, לפניכן.ם כתבה אשר עוסקת בביטוי של משבר האקלים בעולם, ובאופן שבו העולם המדעי מנסה להתמודד עם ביטויים שונים של המשבר. אנא קראו אותה יחד וענו על השאלות הבאות.
קבוצה יקרה, לפניכן.ם כתבה אשר עוסקת בביטוי של משבר האקלים בעולם, ובאופן שבו העולם המדעי מנסה להתמודד עם ביטויים שונים של המשבר. אנא קראו אותה יחד וענו על השאלות הבאות.
על מנת לענות על השאלות באופן מלא עליכם להבין ולסכם את הכתבה, ולמצוא שני מקורות מידע משלימים ותקפים.
על מנת לענות על השאלות באופן מלא עליכם להבין ולסכם את הכתבה, ולמצוא שני מקורות מידע משלימים ותקפים.
אפיון הביטוים המדעיים של הבעיה והבנה מדעית שלה
אפיון הביטוים המדעיים של הבעיה והבנה מדעית שלה
- העתיקו משפטים מתוך הכתבה שמגדירים את הבעיה מבחינה מדעית.
- בחרו 2 מונחים מדעיים בכתבה, שאתם לא מכירים, ומצאו הסבר פשוט למונחים.
- סכמו במילים שלכן/ם את הבעיה שמוצגת בכתבה, מבחינת הביטוי בשטח ומבחינה מדעית. (ב-60 מילים).
כיצד עולם המדע מנסה להתמודד עם הבעיה האקלימית
כיצד עולם המדע מנסה להתמודד עם הבעיה האקלימית
- העתיקו משפטים מתוך הכתבה שמגדירים את מה שהמדע מנסה לעשות בכדי למצוא פתרונות לבעיה.
- סכמו במילים שלכן/ם לפחות 2 פיתוחים מדעיים עכשוויים שמציעים פתרונות לבעיה. (ב-60 מילים).
הבעיה האקלימית מבחינה חברתית ותרבותית
הבעיה האקלימית מבחינה חברתית ותרבותית
- סכמו, מתוך המידע שמצאתם את ההשפעה של הסוגיה האקלימית אותה חקרתם על היבטים חברתיים, כלכליים ותרבותיים שונים.
- סכמו אלו פתרונות חברתיים מצאו קהילות שונות לבעיה האקלימית.