הצד האפל של הירח
מגמת אמנויות העיצוב, שיעור עיצוב, כיתה יא'
צוות: ענבל הלצר ואוסקר אבוש
תחומי דעת (ידע): עיצוב שמנסה לברוא עולם חדש, שרטוט ואיור
שאלה פוריה: איך נראה מרחב שלא ניתן לראות?
משך הפרויקט: מחצית ב'
מיומנויות והרגלים: יצירה אינטואיטיבית | עבודה עצמאית ושיתופיות | עבודה בתוכנות מחשב
רציונל הפרויקט
לאחר שבמחצית א' עסקנו בחקר ביקורתי של המציאות שסביבנו (פרויקט שליטה וחירות), בסמסטר זה התמקדנו במרחב מדומיין וניסינו לייצר דימוי של עולם שלא ניתן לראות (הצד האפל של הירח).
הפרויקט שילב התבוננות על אמנים ומעצבים שניסו ליצור את מה שעוד לא היה, החל מקונסטרוקטוביסטים רוסיים ועד מעצבי סרטי מדע בדיוני. לקחנו השראה מאופן עבודתו של חודורובסקי, שניסה לברוא דימוי לעולם הבדיוני של חולית, בדומה לאופן העבודה שלו, לאורך הפרויקט יצרנו ריבוי גדול של טיוטות, כל אחת שונה באופן מהותי מקודמתה: בחומר, בסגנון, בנושא ובטכניקה. כל הטיוטות נצברות יחד למאגר השראה לעולם החדש ולווא דווקא לתוצר קוהרנטי אחד.
הפרויקט התמקד בארבע טכניקות עבודה: שרטוט הנדסי, רישום חופשי בקו, ציור בתוכנת אילוסטרייטור ועיבוד תמונה בתוכנת פוטושופ. כל תלמיד נדרש לבחור לעצמו מקורות השראה, סגנון ותוכן אישי. תוצרי הביניים שהלכו ונצברו ייצרו עולמות תוכן וסגנון מגוונים מאוד.
התוצר הינו עולם מורכב שצריך להכיל סתירות, קונפליקטים, הסכמים וקיום מקביל. לאורך כל הפרויקט, במקביל לעבודה האישית של כל תלמיד, הפכנו את מאגר החומרים משותף וזמין לכולם, כל תלמיד הוזמן לעשות שימוש בעבודה של תלמיד אחר ולהציע פרשנות חדשה שלה. לאט לאט העבודה הפכה מאישית לשיתופית. ציור הקיר (תוצר סופי) מכיל מגוון מתוך המרחבים שדומיינו לאורך הפרויקט, מחוברים ביחד בסט של הסכמים דמיוניים. התלמידים התבקשו להגדיר את המרחבים, לדמיין את התושבים שלהם ולהרכיב עולם שיתן מקום לכולם.
לקראת הרכבת העולם ביקרנו בתערוכת "סטטוס קוו" במוזיאון תל אביב, שמציגה הסכמי סטטוס קוו במרחבי קונפליקט בישראל (כגון כנסיית הקבר, מערכת המכפלה והכותל). הביקור בתערוכה ולימוד על מרחבים אלו היווה בסיס לחיבורים "בילתי אפשריים" בין מרחבים מנוגדים.