הכל או כלום | אנטיגונה
ספרות, כיתה י', תשפ״ד
שאלה פוריה: מה אקריב למען הצדק שלי?
ידע: מושגי יסוד בטרגדיה היוונית | הכרות מעמיקה עם הדרמה "אנטיגונה" | חקר היסטורי של דמויות מהפכניות | הכרות עם מבנה הטרגדיה ומאפייני הגיבור הטרגי
מיומנויות: כתיבה ועיבוד של מונולוג דרמטי | טיוטות מרובות | הצגה מול קהל | עיבוד חקר היסטורי לצורך פיתוח דמות ספרותית
הרגלים: עמידה בזמנים | עבודה בקבוצות | חשיבה ביקורתית | אמפתיה
תוצר: מונולוגים דרמתיים של דמות היסטורית.
אירוע סיום: הצגת המונולוגים בכיתה, אירוע שכבתי והצגה של מונולוגים נבחרים
רציונל הפרויקט: הטרגדיה ״אנטיגונה״ מזמנת אותנו אל הפרויקט השני שלנו בתכנית הלימודים שלנו, כאשר שאלת הפרויקט, ״מה אקריב למען הצדק שלי?״, מתכתבת עם שאלת הפרויקט הראשון בנוגע לתפקיד של היצירה הספרותית בעולם
פרויקט הטרגדיה מאפשר לנו להעמיק אל תוך שאלות אוניברסליות של צדק וערכים נצחיים מול צורכי השעה, טבע האדם, יחסי כוחות בין המינים והאוניברסליות הנצחית של היצירה הספרותית.
מתוך תהליכי למידת העמיתים יצאנו לחקור דמויות מופת אשר הקריבו באוםן אישי למען תפיסת הצדק שלהן. מתוך תהליך עבודת החקר והשיתוף בכיתות יצרנו מחזות בשלוש מערכות של מונולוגים עבור דמויות אלו.
בתהליך החקר והכתיבה של התוצרים העמיקו הכיתות בידע ולקחו עליו בעלות מתוך אמפתיה ואימוץ נקודת המבט של הדמויות אותן חקרו בקבוצות השונות. כתיבת התוצר היוותה התנסות נוספת ביצירה ספרותית אישית, הפעם כזו שמחייבת התייחסות לקהל ומאלצת לאפיין דמויות מתוך כתיבה מונולוגית בלבד.
צוות: ניר מאיר, שירן לוי, שרונה שליט
קישורים למסמכים:
דוגמאות למטלות מלוות קריאה (פרולוג | תמונה שנייה | מזמור מקהלה רביעי | תמונה חמישית | תמונה שישית ואחרונה | הנחיות לעבודת חקר | הנחיות למטלת תוצר סופי
דוגמאות לתוצרי מונולוגים