ניתוח לב פתוח
פרויקט שירת ימיי הביניים ושירה מודרנית
ספרות, כיתה י', תשפ״ד
צוות: ניר מאיר, שירן לוי, שרונה שליט
שאלה פוריה: האם שירה יכולה לרפא?
ידע: שירת ימי הביניים | שירת דור התחייה ושירת דור המדינה | אמצעים אומנותיים ומבניים | סוגות שונות של שירה.
מיומנויות: ניתוח שיר באופן עצמאי | כתיבה השוואתית | כתיבה יוצרת
הרגלים: יכולת תרגום | עבודת צוות | מקוריות ויצירתיות | שיתוף הכיתה בתוצר יצירתי אישי | הבעת קול אישי ברור | אחריות קבוצתית
תוצר: הפקת ערב שירה - ותערוכת שירה
רציונל פרויקט
תכנית הלימודים בספרות מתחילה בשאלה "האם שירה יכולה לרפא?" במהלך הפרויקט למדו ותרגמו תלמידי השכבה את שירת ימי הביניים, חקרו והבינו את דור התחייה של התרבות העברית, את דור משוררי תש״ח והמדינה, עסקו בסוגיות של חילופי הדורות, שבירת מוסכמות השפה ונכנסו אל תוך עבודת החקר, שופעים בידע ותובנות על כוחה של השירה ליצור סדר יום בתהפוכות העולם. מתוך החקר אשר כלל אנתולוגיית שירה עכשווית בחרו התלמידות והתלמידים שיר אחד אשר ישמש עבורם כמצע וכמקור השראה ליצירת שיר ריפוי אשר יופנה בחזרה לעולם. תהליך בחירת הנושא, דיוק המבנה והשפה היה מרתק, ויותר מכל הציף אל פני השטח את המחויבות והעונג הייחודיים לעיסוק בספרות וביצירתה.
מפעל התרגום הגדול
הנחיות לעבודה : לפניכם.ן שיר שנכתב בשפה שהתאימה והיתה מובנת לאוכלוסיה שחייתה בימי הביניים. כפי שאתן.ם יודעים ויודעות, תרגום, דיבור וספרות משתנים ומתאימים את עצמם לשינויי הזמן והתרבות. משימתכן.ם היא לתרגם את השיר לשפה מתאימה ומובנת לכם.ן, אך לשמור על כוונת המשורר והתוכן. בסיום המלאכה נתכנס לפורום המתרגמים והמתרגמות הגדול בכדי להציע דיוקים ושינויים לנוסח שהצעתן.ם.
קישור: מחוון
עבודת חקר אישית - שירה מודרנית עכשווית
קישורים למסמכים: הנחיות עבודת חקר | אנטולוגיה | מחוון
תוצר - כתיבת שיר ריפוי
במהלך פרויקט השירה, חקרנו והעמקנו בתוך שירת ימי הביניים והייחודיות שלה בהיסטוריה היהודית וביחסי הפריה בין תרבותיים עם האיסלאם. המשכנו לשירת דור התחייה ודור תש״ח עם דמויותיהם של ביאליק, רחל המשוררת ולאה גולדברג והבנו כיצד תפסו המשוררות והמשוררים את מעמדם.ן ותפקידן.ם בעולם כמובילי שיח ומרפאי חברה ואדם.
דרך היצירות המגוונות שלהם.ן למדנו כיצד לנתח מבנה, מוטיב ואמצעים אמנותיים, אשר מאפשרים לנו לנהל שיח אודות היצירה השירית ולהוביל אותנו, הקוראים, אל עבר רגשות, מחשבות ותובנות.
משלושת המשוררים האיקוניים הללו עברנו אל שירה מודרנית ועכשוויית מגוונת מאוד, אשר נכתבה על ידי משוררים ומשוררות מכל קשת האוכלוסיה הישראלית. במסגרת עבודה זו התבקשתם.ן למצוא חיבור אישי לשני שירים ולשני משוררים.ות, ולנסות לפענח, מה ובאיזה אופן, מבקשת יצירתן.ם לרפא.
עתה הגיע הזמן להתכנס ליצירה אישית של… שירה.
זוהי המשימה האחרונה בפרויקט - משימה בה נכתוב שיר שדרכו נבקש לרפא משהו. משהו בעצמנו, משהו שאנחנו רוצים לעזור לרפא אצל מישהו אחר או משהו בעולם. כל האפשרויות פתוחות.
קישור: הנחיות לעבודה