מספרים דמוקרטיה
שאלת הפרויקט: איך מספרים דמוקרטיה?
משך הפרויקט: מחצית א'
אזרחות לבגרות (חלוצי הערכה) ומגמת עיצוב, כיתה יא'
צוות: דיקלה רוטברט, אוסקר אבוש, הלה ברודי וענבל הלצר
הרגלים
שימוש בדמיון
נקיטת עמדה מושכלת
עבודת צוות
מיומנויות
יישום עקרונות של מושגים
קריאה והבעה חזותית
חשיבה ביקורתית
יכולת ניתוח ארועי אקטואליה
נקיטת עמדה חברתית דרך פעולת עיצוב
תוצר: משל אזרחי + ספר ילדים מאויר + שעת סיפור לכיתות יסודי
נושאי לימוד: מאפייני מדינה | זכויות אדם | עקרונות הדמוקרטיה + איור ככלי ביקורתי
רציונל הפרויקט
לימוד הוויה דמוקרטית מתרחשת בחיי היום יום של כולנו כמעט מבלי להרגיש, החל מקריאת עיתון, צפיה בסדרת טלוויזיה, סרט ועד קריאת סיפורי ילדים.
בסיפורי ילדים קיימת פלטפורמה של מיצוי רעיון בפשטות, מתוך חיפוש אחר מסר ברור להתנהגות המובילה את הקורא לבחירת דרך החיים שלו. במקביל לכך, במשלי חיות יש פלטפורמה מאפשרת דמיון המשלב בין מסר אנושי לבין עולם התוכן האוסציאטיבי שמגיע עם הבחירה בחיה מסויימת.
הפרויקט שאף לדלג בין ידע אזרחי, קריאה ביקורתית של המציאות, דמיון ואינטואיציה. השילוב בין לימוד של זכויות אדם ועקרונות הדמוקרטיה לבין כתיבה ואיור של ספר ילדים איפשר הזרה של נושאים אקטואליים מעוררי אמוציות, עידוד דמיון ככלי עבודה וחיפוש אחר מהות הקונפליקט והעברתו. ההתנסות בכתיבת שעת הסיפור והעברתה איפשרה לתלמידים להתמודד עם המסרים המורכבים שאותם כתבו, לייצר סביבם שיח המאפשר הגעה למסקנות המייצרות נורמות לקיומה של חברה דמוקרטית.
הפרויקט החל ממשימת קיץ , קריאת הספר חוות החיות, להרחבת הדעת, חיפוש אחר דימויי חיות והתמודדות עם יכולת ראשונית של העברת מסר חזותי. עבר דרך הוראה של מאפייני מדינה, ניתוח אזרחי של זכויות אדם ועקרונות הדמוקרטיה, והתנסות ראשונית בכתיבת סיפורים על בסיס אירוע אקטואלי, חקר אירוע מורכב וכתיבת סיפור, ועד יצירת ספר והעברת שעת סיפור והפעלה על בסיס הסיפור עצמו.
הפרויקט חייב תרגול ויישום של שימוש בדמיון ככלי לחשיבה וליצירה. ככזה, שילב משימות לתרגול הדמיון והורדת החשש משימוש באינטואיציה. השימוש בפלסטלינה כטכניקה מובילה, המקלה על מעבר מרעיון לדימוי, איפשר לכל תלמיד/ה למצוא את מקומו/ה ב"שרשרת היצירה", ולהתנסות במעבר המדיום מעולם המילים לעולם החזותי.
השילוב בין התלמידים/ות הלומדים במגמת עיצוב לבין חבריהם/ן לשכבה סביב סיפור המבוסס על תוכן הלימודים באזרחות , חייב התנסות יחודית בעבודת צוות. כל סיפור נכתב כקבוצה, בחלק מהקבוצות תלמידי המגמה היו חלק אינטגרלי מהקבוצה, ומתפקדים למעשה כמומחה לעיצוב בקבוצה, ואילו בחלק אחר מהן, תלמידי המגמה היו מעצבים חיצוניים, באופן המדמה מערכת יחסים של לקוח ונותן שירות מומחה.