מקצועות משתתפים: מבוא לטכנולוגיה | ביולוגיה | תיאטרון | אזרחות גלובלית | עיצוב גלובלי (אזג״ל + עיצוב) | בשילוב חנ״ג וחונכות
שאלה פוריה: איך אפשר לשנות מציאות? (ושאלת פרויקט מותאמת לכל מקצוע)
משך הפרויקט: מחצית א
תוצר : פסטיבל קיימות (בזום), ותוצרים דיסציפלינריים בכל מקצוע
רציונל הפרויקט
סוגיית הקיימות בעולם הולכת ותופסת מקום משמעותי בשיח העולמי והמקומי. לפעולות פשוטות של האדם עשויות להיות השפעות גדולות על המציאות העתידית ועל כל החיים עלי אדמות.
השנה בחרנו להקדיש את מחצית א׳ להתנסות בעשיה רב תחומית תחת נושא מרכז. במסגרת הפרויקט כל תחום דעת נגע בנושא מתוך נקודת המבט שלו, במקביל ללמידה משותפת במקצוע מבוא לטכנולוגיה. בממשקים שבין כל התחומים ובמפגשים בכיתות האם למעשה התחוללה למידה רב-תחומית, התנסותית, מובלת על ידי התלמידים ואיפשרה לכולם לגעת במגוון סוגיות מתוך עולמות התוכן של המקצועות השונים.
הלמידה מרחוק איתגרה אותנו ויצרה הזדמנות לבחון את הדרך בה למרות הנוכחות בבית, יווצרו הזדמנויות של שהייה, למידה ומפגש חברתי במרחב הקרוב, תחת מגבלות הסגר.
מפגשים בין תלמידים ודיסציפלינות לאורך הפרויקט
שיעורי אורח בכיתות האם - לאורך המחצית, תלמידים מכל מגמה העבירו שיעורים בכיתות האם דרכו חשפו את כלל תלמידי השכבה לנקודות המבט הייחודיות בכל מגמה.
בינגו קיימות - תחרות במרחב העירוני, שהתקיימה בסיום יום הלימודים, בה נדרשו התלמידים לצאת למרחב ולחפש הפועל את הנושאים עליהם למדו בכיתה. התחרות התקיימה בין כיתות האם, תוך שימת דגש על היבט חברתי, זמן ללא מחשב וגיבוש כיתתי.
התוצר הסופי - פסטיבל קיימות שהתקיים (בזום) במשך של 4 ימים, וכלל אירועי סיום של המקצועות השונים, סדנאות בהובלת תלמידים ומורים, צפייה בהפקות, משימות חוץ ותחרות בין הכיתות. קיום הפסטיבל איפשר יצירת חוויה כוללת של התנסויות רב תחומיות, חיבור תחושתי, חברתי ומעורר מחשבה.
פרויקטים דיסציפלינריים | לחצו על הכיתובים הכחולים לצפייה בפרויקטים המלאים ומידע נוסף
מבוא לטכנולוגיה - מקצוע מוביל | wind of change
ידע: אקולוגיה, קיימות, טכנולוגיה סביבתית
שאלה פוריה: איך אפשר לשנות מציאות?
תוצר: אמנת הכיתה המקיימת
רציונל הפרויקט
הפרויקט מאפשר לתלמידים לבחון את העולם בביקורתיות מבוססת ידע. במהלך הפרויקט לומדות התלמידות שפה אקולוגית משותפת, נחשפים לסוגיות שונות בעולם הקיימות וחוקרות את השפעותיהן על חיי היומיום שלנו. תוצר הפרויקט מעודד כל כיתה להחליט כקבוצה איך רוצים לשמר ולהשתמש בידע שרכשו ליצירת מציאות טובה יותר בשנתיים הבאות בתיכון.
ביולוגיה | הוגנים ברמות + קראתי ש
הוגנים ברמות
ידע: צרכי קיום, מאפייני חיים, רמות ארגון, פעפוע, אוסמוזה
שאלה פוריה: לאיזו רמה אפשר להגיע?
תוצר: בית ספר סחר הוגן
רציונל הפרויקט: המטרה היא לפתוח בפני תלמידי/ות המגמה החדשים את עולם הביולוגיה, ובעיקר בהקשר של יכולתם/ן להשפיע על העולם הביולוגי (עולם היצורים החיים)
קראתי ש
ידע: מערכת ההובלה, נשימה, עיכול, הפרשה.
שאלה פוריה: מתי חשוב שהדברים יהיו מדעיים?
תוצר: איקס-עיגול ביולוגי דיגיטלי בו מוצגות מגוון אמירות "מדעיות" ע"י מפורסמי/ות
רציונל הפרויקט: המטרה היא שתלמידי/ות ביולוגיה ירגישו אחראיות להפיץ מידע מדעי מבוסס ברשתות החברתיות ובכלל, ולנפץ מיתוסים והודעות כזב פסואדו-מדעיות
ידע: אזרחות גלובלית: מהי גלובליזציה? | סחר בינלאומי | תאגידים בינלאומיים | קיימות. עיצוב: יסודות השפה החזותית .
שאלה פוריה: איך שומרים על הטוב בעולם?
תוצר: משחק לוח מורכב, מבוסס חקר, שמנסה לאזן בין הטוב והרע בעולם.
רציונל הפרויקט
הפרויקט מבוסס על סוגיות של גלובליזציה, תאגידים בינלאומיים וקיימות ובוחן את ההשפעה והתפקיד שלנו כאזרחים בעולם. הפרויקט מנסה לבחון את הטוב מול הרע בעולם, תוך חיפוש דרך להבין מציאות מורכבת. השנה החלטנו שהפרויקט יתמקד בפיתוח משחקים. לאחר כל פרק בפרויקט התלמידים נדרשים לפתח ולעצב משחק, באמצעותו ניתן להנגיש לקהל הרחב את הסוגיות המורכבות שנלמדות בפרויקט.
הבחירה במשחקים בשנה זו, של למידה מרחוק, מאפשרת בין היתר הזדמנות לייצר מרחב חברתי של שהייה ושותפות - "כמו בעולם האמיתי", במסגרתו המשתתפים לוקחים חלק במשחק, מקיימים שיחה, סביב חוויה משותפת. בשכבה י' היה בזה משום שבירת הקרח, הזדמנות ליצירת קשרים חברתיים בין התלמידים, והזדמנות לייצר מרחב בלתי פורמלי בתוך ההוייה הפורמלית של בית הספר.
אזרחות גלובלית | ערים מקיימות
ידע: מהי גלובליזציה? | סחר בינלאומי | תאגידים בינלאומיים | קיימות | ערים בריאות ומקיימות
שאלה פוריה: איך מקיימים חברה?
תוצר: שיחת שיווק פרסומית (פיצ' פרסומי) עם גורמי קיימות בעיריית חולון על פתרונות מקיימים לעיר.
רציונל הפרויקט
במסגרת הלימודים במגמת אזרחות גלובלית בכיתה י', אנו מקיימים, זו השנה השנייה, את פרויקט הקיימות. הפרויקט מבוסס על סוגיות של גלובליזציה, מטרות לפיתוח בר קיימא, קיימות וערים בריאות ומקיימות ובוחן את היכולת לשנות את הסביבה הקרובה שלנו בהשראת פתרונות מקובלים בעולם.
התלמידים התנסו בתכנון קמפיין להעלאת המודעות ולשינוי אמיתי במדיניות עיריית חולון בנושאי קיימות.
ידע: סגנונות תיאטרוניים במאה ה-20 - מהו סגנון? | תפיסת העולם וזיקתה למאפייני הדרמה והבימוי ב-2 סגנונות: ראליזם, אפי | היכרות עם מחזה מייצג לכל סגנון | היכרות עם מוסכמות | ההעמדה בסגנון המינימליסטי
שאלה פוריה: האם ניתן להעביר מסר באמצעים מינמליסטיים?
תוצר ביניים: שיעור מונחה בנושא מינימליזם בתיאטרון, במסגרת פרויקט קיימות
תוצר סופי: שתי הפקות שעוסקות בנושא הקיימות -
מלך הטבע, מחזה לילדים מאת: יערה רשף נהור - המוגש כפודקאסט מונפש
נאחזת באוויר, מחזה המבוסס על סיפורה האמיתי של עדי לוסטיג ומאבקה לשמירה על חוף פלמחים, מאת: רענן פז - המוגש כהפקה משחקית ב'זום'